Lad dog børnene...
Foreningen Skole og Samfund vil skyde ansvaret for børnenes lektielæsning fra forældrene og børnene og over på Skole-fritids-ordningerne. Det er en formynderisk tendens, som tager barndommen fra de små.
Den 5. januar 2006 var folkeskolerne igen gennem mediemaskinen. Denne gang handlede det om skole-fritids-ordningen (SFO), som foreningen Skole og Samfund klandrede for ikke at levere lektiehjælp. Det er nemlig kun lidt over halvdelen af landets skoler, som tilbyder lektiehjælp. Og det syntes foreningen var for dårligt.
Lektiehjælp i SFO-erne? Har man hørt magen! Skole-fritids-ordningerne blev indført som en afløsning for fritidshjemmene. De ligger på skolerne og gør det muligt for lærere og pædagoger bedre at lære børnene at kende, så at der kan bruges en mere målrettet pædagogik over for poderne. Men det er en fritidsordning. Børnene skal have et ånderum i en hverdag, som fyldes op med skolen og andre forpligtelser.
Skole og Samfunds mening går hånd i hånd med regeringens om at stramme op om skolegangen. Nu, hvor kun mellem 200 og 300 børn ud af en hel årgang på over 30.000 ikke benytter sig af børnehaveklasserne, kan man lige så godt indføre tvungen tilgang til børnehaveklasserne. Det næste skridt i VK-regeringens undervisningspolitik hedder at begynde indlæringen af traditionelt skolestof allerede i børnehaveklasseniveauet, at nulte klasse skal blive en første klasse.
Hvor bliver legen af? Hvor bliver den indlæring af, som opstår i social interaktion og kropslig bevægelse? Den er lige så værdig i de lave skoletrin som den boglige aktivitet i klasseværelset. Så nej — overlad lektielæsningen til hjemmet og lad forældrene have ansvaret for det. Alt andet går hen og bliver en formynderisk overtagelse af en opgave som skal løses af barnet og dets forældre.
Erik Thau-Knudsen
2005-01-06